Nieuwe Media in de Zorg: de toekomst is hier

Nieuwe Media in de Zorg: de toekomst is hier

Privacy is dood. Deze stelling van trendwatcher Tony Bosma werd voor sommige bezoekers van het Nieuwe Media in de Zorg event op 10 november 2011 in Seats2Meet Maarssen pijnlijk duidelijk. Op hun naamkaartje schitterde een TweetCloud: een gepersonaliseerde tagcloud op basis van hun eigen tweets. Soms was de inhoud confronterend, soms het feit dat veel informatie openbaar is.

Kick-off
Een dertigtal deelnemers startten de dag met een lunchsessie verzorgd door Carmen Vriesema, Karen Donders of Jan Iedema. Hier werd in een kleine setting gediscussieerd over community management en Social Media onder het genot van een broodje. Vol enthousiasme sloten zij vervolgens aan bij het hoofdprogramma onder leiding van Kars Sterenborg en Robert de Snoo met een kick-off door Tony Bosma.

Tony wist de zaal te boeien met zijn presentatie over de periode waarin wij leven, waar we naar toe gaan en welke impact dat heeft op de gezondheidszorg. Zijn boodschap: herstel is doodzonde nummer 1! “Never miss a good crisis”: pak deze periode van transitie aan om dingen anders te doen. Het jaar 2012 staat wat Tony betreft in het teken van herdefinitie.

“Gewoon doen”
Waar Tony Bosma een toekomstbeeld liet zien dat voor sommigen nog ver van het bed lijkt, lieten de andere sprekers zien waar we op dit moment staan. En dat de toekomst in sommige gevallen al hier is. Ralph van Disseldorp, manager communicatie, marketing en klantrelaties van het Máxima Medisch Centrum, liet vervolgens het belang van Google (Maps) en profilering van medisch specialisten zien. Het ziekenhuis gaat in haar communicatie uitingen altijd uit van ‘Truus op de hoek’. Tikt Truus op Google orthopeed of kniespecialist in? Hij waarschuwt communicatie professionals voor aanbod gerichte sites en accounts op Social Media. Jezelf op de borst kloppen is zinloos. Zijn belangrijkste tip: “Gewoon doen”! Dat geldt niet alleen voor je reguliere communicatie, maar juist ook voor crisiscommunicatie. Je moet helder en open zijn. De pers is communicatie via Social Media inmiddels ook gewend.

Dat kan Ruud Koolen, hoofdredacteur van Skipr, beamen. Hij realiseert synergie met verschillende mediavormen. Online en offline uitingen versterken elkaar. De uitdaging voor de uitgeverij is dat elke burger tegenwoordig eigen verslaggever en eigen uitgever is. Vertaald naar de zorg betekent dat dat iedereen tegenwoordig ook arts is. Hoe ga je daar mee om? Zie het niet als probleem, maar zie het als kans. Faciliteer mensen, zegt Ruud. Denk dan aan het aanbieden van een platform voor discussie. Een community levend houden gaat echter niet vanzelf, daar moet je flink aan werken. Het draait om content en context. Daaruit ontstaat engagement: de mate waarin een consument creëert en deel uitmaakt van een merk.

Pitch
In dat opzicht heeft het Nieuwe Media in de Zorg event zelf ook gewerkt aan engagement. Middels een wedstrijd met als hoofdprijs tien minuten spreektijd tijdens het evenement is er veel interactie geweest rondom het event zelf en de deelnemers aan de actie. De pitch van Octave Regout kwam met ruim 200 stemmen als winnaar uit de bus. Het concept van Octave, ContactDays, werd onder luid applaus ontvangen. ContactDays probeert (chronisch) zieken uit een potentieel sociaal isolement te halen door via een site contact te onderhouden. Met verschillende mogelijkheden (van bemoedigende berichten tot statusupdates en roosters voor klusjes) kunnen zieken eenvoudig in contact blijven met hun dierbaren. De hashtag #NMIDZ werd dankzij Octave overspoeld met woorden als ‘hulde’, ‘compliment’ en ‘respect’.

Business Cases: noodzakelijk kwaad?
Ook Benno Smit, manager online van Agis Zorgverzekeringen, riep het publiek op vooral dingen uit te proberen. Als iets niet lukt, stop je er gewoon weer mee. “Social Media is niet weten waar je uitkomt want de gebruikers wijzen je de weg.” Houd daarbij echter wel een doel en een doelgroep in gedachten. De mensen van 40 tot 50 jaar durft Benno als verloren generatie te bestempelen, op online gebied dan. Maar doordachte strategieën en business cases garanderen geen succes, meent Benno en hij vindt veel bijval uit de zaal en andere sprekers.

Dina Boonstra, directeur dienst bedrijfsondersteuning bij Lentis, maakt hierbij wel een kanttekening. Ja, vindt ze, we moeten gewoon starten. Maar denk niet alleen na over je partners en doelgroepen, maar kijk verder vooruit. Ga in gesprek met de technische mensen: wat betekenen losse initiatieven voor je infrastructuur? Daarmee probeert Dina niet al het enthousiasme te reguleren, maar wel toekomstige chaos te voorkomen. En, geeft ze net als Ralph van Disseldorp mee, schakel in je communicatie vooral ook je professionals in.

De conclusie van de dag was: faciliteer. Faciliteer je medewerkers en je klanten. Wees oprecht en authentiek en kijk verder dan geld alleen. Alleen dan ben je toekomst-proof.

Stuur door
 
1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.