Verslag NMIDZ 27 september 2012

Verslag NMIDZ 27 september 2012

Nieuwe media, en met name social media, hebben een enorme invloed op hoe wij als mens informatie opzoeken, hoe wij communiceren en hoe wij zaken doen, ook in de zorgsector. Voor veel organisaties kan deze nieuwe media veel vragen en problemen met zich mee brengen, want hoe dienen ze hier mee om te gaan?

Om antwoord te geven op deze vraag is het event ‘Nieuwe Media in de zorg’ in het leven geroepen. Op 27 september 2012 vond de tweede editie plaats in het Postillion Hotel te Bunnik.

Inleiding Kars Sterenborg, Smeets’ Adviesgroep
Het event werd ingeleid door organisator Kars Sterenborg. Kars opende met het gegeven dat social media steeds belangrijker wordt in de zorg en dat het vandaag de dag niet meer weg te denken is. De financiële middelen binnen de zorg zijn beperkt en investeren in traditionele media is duur. Social media bieden een mooi alternatief. Hoe je dit toe kunt passen en waar men op moet letten werd duidelijk gemaakt door de sprekers die na de inleiding aan de beurt waren. Maar niet voordat de deelnemers via hun badge werden geconfronteerd met alle informatie die over hen online te vinden is. Achterop de naambadges stonden persoonlijke details van de deelnemers die via een online zoektocht boven water waren gekomen. Onderstaand filmpje onderstreepte dat.

Richard Pflug, HagaZiekenhuis
Richard Pflug vertelde hoe het HagaZiekenhuis social media inzet om een positieve bijdrage te leveren aan de organisatie. Het HagaZiekenhuis is benoemd tot het ziekenhuis dat het meest actief is op social media. Hoewel er in het begin weerstand was binnen het ziekenhuis zijn er inmiddels al een aantal kanalen waarmee de organisatie communiceert met haar cliënten.

Dit gebeurt op organisatieniveau maar ook individuele werknemers kunnen zich laten horen. Zo is er bijvoorbeeld een Twitteraccount die actief reageert op positieve en negatieve tweets die het ziekenhuis ontvangt. Er is een Facebook groep voor mensen met een bepaalde ziekte en het HagaZiekenhuis was het eerste ziekenhuis in Nederland met aan applicatie voor de mobiele telefoon. De grootste tegenstanders zijn ondertussen de grootste fans! Social media bieden voor het ziekenhuis zowel kansen als bedreigingen, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen, mits er een goed beleid op tafel ligt.  “Be good and let others talk about it” was Richards afsluitende boodschap.

Octave Regout, ContactDays
Octave Regout is oprichter en bedenker van het online social media platform ContactDays. Op dit moment vindt een enorme vergrijzing plaats in de samenleving, in 2030 is zelfs bijna de helft (45%!!) van de bevolking ouder dan vijftig. Een grote groep mensen van boven de vijftig krijgt te kampen met chronische ziektes en zal als gevolg hiervan regelmatig of een lange tijd in het ziekenhuis liggen.

Je kunt je voorstellen dat het sociale leven van de patiënten lijdt onder de ziekte. Naaste familie en goede vrienden zullen natuurlijk op bezoek komen, maar er zijn altijd mensen die een drempel ervaren en ervoor kiezen om niet naar het ziekenhuis te gaan. Om dit probleem tegemoet te komen heeft Octave een eigen platform gemaakt, een platform dat patiënten verbindt met zijn of haar omgeving. Een platform waar contact gelegd kan worden, waar afspraken worden gemaakt en waar vragen beantwoord worden.

Carmen Vriesema, Consumentenbond
De derde spreker is niet werkzaam in de zorgsector, maar is wel actief bezig met social media en klantcontact. Carmen Vriesema werkt bij de Consumentenbond en zij ziet social media als een enorme bron van informatie. De Consumentenbond gebruikt social media voor interactie en om nieuws, campagnes en onder andere kooptips te verspreiden onder consumenten. Ze gebruiken hiervoor diverse kanalen zoals Facebook, Twitter en Youtube. De Consumentenbond is zo in staat om aandacht te geven aan individuen en actief mee te werken aan klachten over organisaties. Soms bereiken ze de consument zelfs sneller dan het bedrijf aan wie de klacht is gericht! Er is geen beleid bij de consumentenbond voor social media, in plaats daarvan hanteren ze het motto: ‘’Doen, doen, doen!’’

Anne van Roosmalen, Zorgvoorelkaar
NMIDZ organiseerde een wedstrijd waarbij een organisatie spreektijd kon winnen op het event. Dit jaar was de eer aan Anne van Roosmalen, projectmanager bij Zorgvoorelkaar. Zorgvoorelkaar is een combinatie van Marktplaats en Facebook, een plek waar vraag en aanbod op het gebied van mantelzorg elkaar ontmoeten. Het is een redelijk vergelijkbaar principe als ContactDays maar Zorgvoorelkaar probeert ook vrijwilligers aan patiënten te koppelen buiten de eigen omgeving. Zorgvoorelkaar is dus een eigen online social media platform maar het maakt wel gebruik van andere social media kanalen om bijvoorbeeld vrijwilligers te bereiken. Een leuk verhaal is dat van een bejaarde patiënte die graag nog een keer het graf van haar dochter wilde zien maar hier zelf niet naar toe kon gaan. Uiteindelijk heeft een vrouw uit Oostenrijk haar tijd en auto beschikbaar gesteld zodat deze wens in vervulling kon gaan.

Daniel van de Wetering, ‘s Heeren Loo
Na een korte pauze stond Daniel van de Wetering van ’s Heeren Loo in de spotlights. Deze organisatie met ruim 14.000 medewerkers heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van nieuwe media en devices. ’s Heeren Loo is de grootste aanbieder van ondersteuning aan mensen met lichte en ernstige beperkingen, van jong tot oud. De patiënten zijn steeds vaker online te vinden en om in deze behoefte te voorzien moet de organisatie veranderen. ’s Heeren Loo heeft dit onder andere gedaan door elk huis van internet te voorzien en een totaal nieuwe digitale infrastructuur aan te leggen met aparte portals voor patiënten en medewerkers. Bij de nieuwe strategie worden apparaten zoals de iPad niet vergeten, door het nieuwe systeem kan een medewerker op elk moment snel de juiste informatie vinden. Daniel gaf aan dat de organisatie nog een lange weg te gaan heeft voor alles geoptimaliseerd is. Maar een oud gezegde luidt: Een goed begin het is het halve werk!

Erwin Blom, Fast Moving Targets
Erwin Blom nam als laatste, letterlijk, de microfoon in de hand. Erwin heeft voor de radio gewerkt, is journalist en heeft al diverse boeken geschreven. Als genomineerd Trendwatcher of the Year heeft hij een boeiende visie over nieuwe media, het internet en alle mogelijkheden die zij met zich mee brengen. Hij is iemand die eigenlijk al heel zijn leven bezig is met media, bij uitstek dé aangewezen persoon om het event af te sluiten. Tijdens zijn presentatie vertelde hij hoe het dankzij de democratisering van productie- en distributiemiddelen voor iedereen mogelijk is om bekend te worden op het internet. Hij vertelde over nieuwe mogelijkheden zoals Crowdfunding, en dat je via social media zowel een persoon beter áls slechter leerde kennen.

Jorrik Branten en Rob van Schaijk schreven dit verslag van het Nieuwe Media in de Zorg event. 

Stuur door
 
1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.